FBC Lerum
VI GILLAR INNEBANDY
F07
F07 storspelade i Vänerns Pärla Cup!
2018-10-01 09:52
Skulle du våga möta det här laget?
Helgen 29-30 september åkte FBC Lerum F07 till Mariestad för ett kombinerat träningsläger och försäsongscup.

Samling lördag morgon för avfärd åt nordost. Det är sjukdomstider och den 20 tjejer starka truppen har redan drabbats av några bortfall. På schemat står två träningar, ett lunchpass i nybyggda Prismahallen och ett kvällspass inne i arenans LF-hall. Tanken är att få fart på ben och handleder med klubba och boll inför morgondagen eftersom det tajta spelschemat inte tillåter uppvärmning på plan.

Söndag morgon, cupdag! Nya tjejer anländer, men med tanke på att flera varit lite krassliga väljer vi att ställa upp med 2 målvakter och 3 hela femmor, trots den korta speltiden 2x12. Instruktionen blir att springa fullt i sin minut på plan och sen byta ut för att snabbt komma in igen. Tiden går trots allt fortare på plan än på bänken.

Vi inleder gruppspelet mot Skövde. Tjejerna har verkligen lyssnat på sina instruktioner, det är full fart på plan. Efter en målsnål första period lossnar det rejält och vi vinner matchen med 6-2 med målgörare ifrån alla positioner.

I med lite frukt och ladda om inför nästa match mot Karlstad. Här blir det något tuffare motstånd, men vi går ändå till pausvila i ledning. Andra perioden blir tajt och lite extra spännande när Karlstad reducerar och vi åker på vår första, och helt oförberedda, utvisning med en minut kvar. Tjejerna reder ut det med ett offensivt boxplay och vi vinner med 2-1.

Lunch, sedan sista gruppspelsmatch mot Hovsta. Vi sätter nivån med ett mål redan efter 14 sekunder, sedan rullar det på fram till 4-0 efter första period. Efter tendenser att tappa vårt spel när alla vill göra mål tar vi ett snack i paus om att i stället fokusera på rörelser på plan och att hitta passningar och alternativ. Det ser riktigt fint ut när vi spelar runt i andra period och resultatet står sig.

Tanken med Vänerns Pärla är dels att få möta nya lag och dels att få spela så jämna matcher som möjligt. Efter tre vinster slutar vi alltså etta i gruppen och ställs därmed mot två vinnare ur andra grupper.

Först ut, Rönnby Västerås i arenans huvudhall. Här går det undan för Rönnbys spelare är både långa och snabba. Vi blir hårt pressade och hamnar snabbt i underläge. Sen hamnar vi, igen lite oväntat, i numerärt överläge när Rönnby åker på en utvisning. Klockan går och vi hinner tyvärr inte utnyttja vårt powerplay, men bra att få prova på. I andra period får vi igång lite mer spel, men det är inte mycket betänketid på plan mot bra lag. Våra skott vill inte riktigt in. Vi släpper ett till men reducerar strax därefter rättvist och matchen slutar 1-2. En riktig kämpainsats av alla tjejer.

Vi gräver i botten på matkassen när vi laddar inför sista matchen mot Nora. Det har varit en lång dag efter en kort natt, men tjejerna visar att måndagsfysen har haft effekt. Det blir en bra match, men vi har helt klart övertaget och vinner med 3-2.

Vi har spelat konsekvent med 2 målvakter och 3 hela femmor och har försökt att hålla ihop formationerna över alla 5 matcher. Samtidigt har vi spelat med totalt 6 olika målvakter och många olika målgörare, vilket visar på en riktigt bra bredd i truppen!

Det har som vanligt varit fantastiskt roligt att få ha hand om alla våra 19 tjejer denna gång. Antar att ni fick hem dem trötta men nöjda sent i söndags!

/Ledarna

Fair Play Cup2022-04-11 11:05