Instruktion matchklockor

Rydsbergshallen:

1. Hämta styrenheten i kassaskåpet som finns mellan Office och Caféet.
Öppna: Enter>2015>nyckel
Låsa: Enter>nyckel

2. Sätt i laddkabeln och starta igång genom att trycka på powerknappen. Styrenheten är fjärrstyrd och ingen sladd förutom strömkabel behövs.

INSTRUKTION MATCHKLOCKA

Styrenheten för matchklockan har en programvara som klarar mer avancerade funktioner än vad vår klocka klarar av.

Det finns därför ett antal funktioner på styrenheten som inte fungerar på klockan. Den här beskrivningen innehåller allt som behövs för att sköta tidtagningen under en innebandymatch.

1. Nollställning

Före match ska klockan nollställas.

A - Tryck på GAME RESET till vänster på styrenheten. Du får då frågan om du vill återställa all speldata.

B. Tryck ACCEPTERA på displayen.

2. Inställning

A. Tryck på SETUP på styrenheten.

B. PERIODTID(15:00 eller 20:00)

C. PAUS TID(05.00 eller 10.00). Ställs på 00.00 i ungdomsmatcher.

D. RÄKNEMODEN= Klockan ska ställas på uppräkning PIL UPPÅT

E. AUTOMATISKT SIGNAL. Ska alltid vara PÅ.

F. INSTÄLLNING PERIODTID(till höger i displayen) gäller, namnet till trots, enbart förlängningen.

Den behöver alltså bara ställas i matcher som avslutas med förlängning fem minuter vid oavgjort resultat efter tre

perioder. Förlängning visas som period ”E” – som i Extra time på klockan.

3. Innan varje period

Kontrollera så att den nya periodens nummer visas på matchklockan på väggen. Här kan de bli galet om det istället för

period 1, 2 eller 3 står ett E (som betyder extratid). Om det står ett E tjuter nämligen sirenen när den inställda förlängningstiden (oftast 5 minuter) är slut. Det kan förstöra en målchans och ger ett tråkigt avbrott i matchen.

4. Start och stopp av klocka

Inga konstigheter, använd grön och röd knapp nere till höger på kontrollenheten.

5. Mål

A. Vid hemmamål tryck på ljusblå knapp +(eller-för att rätta)

B. Vid bortalagsmål tryck på gul knapp +(eller-för att rätta)

6. Utvisning

A. Tryck på knappen 2 eller BESTRAFFNING på displayen.

B. Tryck in tröjnumret

C. Välj utvisningstid

6. Ta bort utvisning efter mål.

När ett lag i powerplay gör mål avbryts utvisningen om den utvisade spelaren fått en tvåminuters-utvisning.

A. När du trycker fram målet kommer det automatiskt upp en fråga i displayen om utvisningen ska raderas.

B. Tryck på knappen 2 eller SPELARE XX i displayen för att radera utvisningen.

OBS! En femminutersutvisning ska EJ tas bort vid mål.

7. Stoppa pausklockan, nästa period

Är det långt kvar av den inställda paustiden, men lagen är redo för match kan man avsluta nerräkning i förtid.
A. Tryck på TIME RESET

B. Kolla så att rätt periodnummer visas mellan hemmalagets och bortalagets mål på tavlan.

8. Time Out

Tryck på 1 eller TIME OUT i displayen.

Klockan börjar omedelbart räkna ner från 30 sekunder.

Tänk på att inte trycka på knappen förrän bägge domarna står vid sekretariatet och blåser i visselpipan.

9. Justera resultat

A. Tryck på knappen A eller BYT MENY på displayen

B. Tryck på TA BORT MÅL på displayen.

10. Justera tid

A. Tyck på knappen A eller BYT MENY på displayen

B. Tryck på knappen A eller JUSTERA TID på displayen

C. Justera tiden med knapparna 2 och 3 på bägge sidor av displayen eller skriv in rätt tid med sifferknappsatsen på displayen.

D. Tryck på knappen OK eller ACCEPTERA på displayen.

11. Justera period

A. Tyck på knappen A eller BYT MENY på displayen

B. Tryck på BYT PERIOD (en eller flera gånger tills rätt periodnummer visas på tavlan).

HJÄLLSNÄSHALLEN

B-hallen - tagg till Hjällsnäshallen behövs.
1. Hämta nyckel - Öppna värdeskåpet som sitter i utrymmet där innebandysargen förvaras - kod 7490
2. Hämta styrenheten som ligger i sekretariatförrådet i A-hallen, nyckeln i värdeskåpet går dit.
3. Koppla in styrenheten i uttag som finns vid samma utrymme som värdeskåpet